Je eigen fiets repareren
Elke dag fietsen
Als er iets is waar bijna elke Nederlander dagelijks mee te maken krijgt dan is het wel fietsen. Zeker de eerste 25 jaar van je leven ben je bijna elke dag aan het fietsen. Persoonlijk fietste ik zelf elke dag heen en weer naar de basisschool en daarna naar de middelbare school. Ik fietste dus elke dag bijna een uur. En dit bleef natuurlijk zo toen ik ouder werd en tijdens mijn Universiteit periode. Toen ging ik ook nog vaak uit op de fiets. Een van de dingen waar je natuurlijk mee te maken krijgt wanneer je veel fietst zijn kapotte onderdelen.
Voorheen ging ik altijd naar een uitstekende fietsenwinkel Apeldoorn om mijn fiets te laten repareren. Maar uiteindelijk haalde ik er alleen mijn onderdelen. Ik leerde namelijk mijn eigen fiets te repareren. In dit artikel bespreek ik de meest voorkomende reparaties en hoe ze zelf uit te voeren.
Zoals iedereen die ooit een tweedehands fiets heeft gehad weet, is er niets ergers dan te maken hebben met een vastzittende stoel die te hoog of te laag is. De eerste stap is om het bindmiddel helemaal los te maken en de kraag en bout te verwijderen. Geniet van het hele probleemgebied met WD-40 en laat het een nacht rusten zodat de spray zijn magie kan laten werken. Als de stoel nog steeds niet beweegt, pak het zadel vast en probeer de paal vrij te draaien. Als het nog steeds vastzit, pak dan een klem en een tang en begin te draaien en de stukken uit elkaar te trekken.
Stuur en zadel
Wilt u dit probleem helemaal vermijden? Houd de paal en buis schoon en goed ingevet om een plakkerige situatie te voorkomen. Markeer de juiste hoogte op de paal met elektrische tape en verwijder deze uit de buis. Veeg de paal en buis af met een schone doek, smeer wat vet in de buis en op de paal en plaats alles weer in elkaar.
Fietsen worden volledig bij elkaar gehouden door bouten en moeren, dus zorg ervoor dat alle hardware veilig is, maar niet te strak, voordat u op een tweewielige tocht gaat. De belangrijkste probleemgebieden zijn het stuur, de stuurpen en de zadelpen, waar druk en wrijving de bouten kunnen losmaken. Overmatig aandraaien kan de bouten ronddraaien en de schroefdraden op de fiets beschadigen, wat een dure reparatie oplevert.
Investeer in plaats daarvan in een momentsleutel, die zeer nauwkeurig is en het giswerk bij het afstemmen wegneemt. Deze sleutels hebben afmetingen zodat de gebruiker de hoeveelheid uitgeoefende kracht kan regelen. Raadpleeg de handleiding van de fiets voor informatie over het vastdraaien van de bout en bevestig vervolgens alles de eerste keer correct. Zodra de bouten zijn aangedraaid, laat ze met rust! Het is niet nodig om elke rit of zelfs elke week opnieuw vast te draaien – houd alleen een oog (en een oor) in de gaten voor losse of ratelende onderdelen.